Uusi mittari: Garmin Edge 530

 

Viime kesänä reissullani kaipasin toisinaan yhtä melko tärkeää asiaa: GPS:llä varustettua pyörän mittaria. Mittari oli, mutta se mittasi vain nopeutta, kadenssia, sykettä yms. Siitä puuttui siis navigointiominaisuudet. Välillä mielessä oli laittaa Iphone tankoon, josta näkisi myös reitin ja muun datan. Päädyin lopulta hankkimaan ihan erillisen pyöränmittarin, miksi juuri Garmin Edge 530? Siitä tuonnempana.

Reittisuunnittelu

Oma reittisuunnitteluni on tähän mennessä mennyt ja menee varmaan tulevaisuudessakin pitkälti google mapsin avulla. On helppoa asettaa ennen reissua ihan oikean tietokoneen näppäimistöllä lähtöpiste ja määränpää. Esim. Seinäjoki - Virrat n. 90 km. Maps ehdottaa yleensä montaakin eri vaihtoehtoa mistä kulkea, tietokoneen hiirellä reittiä on vaivatonta muokata. Olen sitä mieltä, että kännykällä tai jollakin muulla laitteella reittisuunnittelu on turhauttavaa ja hankalaa.

No mihin sitten pyörän mittaria tarvitsee jos reitti on jo valmiiksi suunniteltu? Annan esimerkin missä GPS-mittari olisi enemmän kuin tarpeen. Ajoin viime kesänä Seinäjoelta Raippaluotoon. Reitin piti olla melko selvä, mutta kun Vaasan moottoritien laidalla piti suunnistaa hieman pallo hukassa ilman koko ajan näkyvää karttaa, alkoi jatkuva kännykän taskusta ottaminen turhauttaa. Kännyköissähän on lähtökohtaisesti hyvät navigointiominaisuudet, mutta itse pidän sitä pyöräilypaidan takataskussa ajon aikana. 

Uuden pyörämittarin valinta

Alusta asti oli selvää, että mittari olisi joku Garminin Edge malleista. Jonkun verran luin arvosteluita myös Polarin ja Wahoon mittareista, mutta yksinkertaisesti Garmin Edget vakuutti ominaisuuksillaan. Garmin Edge malleja on laidasta laitaan, hinnat vaihtelee 150-700 euron välillä. Käytettyjä Garmineja tuli katsottua mm. fillaritorista. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin hankkia ihan uuden laitteen. Käytettyjen mittareiden historia ei aina ole tiedossa ja akutkin niissä voi olla valmiiksi kuluneita varsinkin vanhemmissa malleissa.

Loppusuoralle pääsi Garmin Edge 830 ja 530. 830:ssa on kosketusnäyttö, 530:ssa näppäimet molemmilla sivuilla. Siinäpä suurin ero. Tietysti kosketusnäytöllisestä saa myös maksaa n. 100 euroa enemmän. Netissä näitä vertailuja on runsaasti kumpiko malli näistä kannattaa ostaa. Huomasin, että joku oli ehdottomasti 830:n kannalla ja joku taas 530:n. 

Lopulta valitsin 530:n, tässä muutama perustelu:

- Laitetta voi käyttää kesät talvet hanskat kädessä. Ajan suurimman osan vuodessa(kesälläkin) hanskat kädessä. Kosketusnäyttöhanskojakin toki on. En ole vain törmännyt vielä niin hyviin, jotka oikeasti toimivat.

- Riittävät ominaisuudet. Kartta saisi tietysti olla parempi kuten esim. 1030-mallissa, mutta tällä mennään toistaiseksi.

- Näppärä koko. Näyttö on tarpeeksi iso, mutta laitteen fyysiset mitat pysyvät kohtuullisena.

- Suomen vaihtelevat sääolosuhteet ovat sopivat mielestäni paremmin 530:lle kuin 830:lle.

- Halvempi hinta. Totta kai 100 euroa halvempi hintakin vaikuttaa hankintaan. 

Mittarin käyttäminen

Itse mittaria olen testannut vasta pari lenkkiä ja ensituntuma on hyvä. Maasturiin asensin mukana tulleen telineen ja maantiepyörään hankin vielä Bontrager Blendr-yhteensopivan telineen. Tulen siis käyttämään mittaria molemmissa pyörissä. Lisäksi maantiepyörässä on kadenssi- ja nopeusanturit.



Monet 830:seen päätyneet ovat sanoneet ettei 530:sta ole niin helppoa käyttää kun kosketusnäyttö puuttuu. Ihan oikeassa ovat, jatkuva nappuloiden painelu on välillä jopa epäloogista. Muutaman käyttötunnin jälkeen olen tosin sitä mieltä, että ne aikaa vievät konfiguroinnit ja reittisuunnittelut yms. kannattaa tehdä mittariin kotisohvalta käsin, ei lenkillä ollessa. Ainakin ensimmäisellä lenkillä mittaria tarvitsi painaa vain valikon nappuloita ylös ja alas laitteen vasemmasta laidasta.

Mittarin näytön pystyy kustomoimaan juuri sellaiseksi kun haluaa. Ainoa huonoa puoli tässä on, että se pitää tehdä itse mittariin eikä esim. Garmin connect -sovellukseen, jossa se olisi helpompaa. Itselläni on tällä hetkellä 4 eri toimintoa: maasto, maantie, gravel ja sisäpyöräily. Jokaiseen toimintoon voi lisätä(tai ottaa pois) välilehtiä. Mm. jatkuvasti näkyvä kompassi on ainakin kaikissa muissa paitsi sisäpyöräilyssä tärkeimpiä ominaisuuksia. Lisäksi tietysti keskinopeudet, sykkeet, nousumetrit ovat tärkeää dataa.

Näin lyhyellä käyttökokemuksella voin todellakin suositella(ei kaupallista yhteistyötä) juuri tätä Garmin Edge 530 -mittaria!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella