Talven työmatkapyöräilijän vinkit!



Työmatkapyöräilyä talvella

Tässä postauksessa keskityn työmatkapyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Itse pyöräilen töihin lähes joka päivä, myös talvella tai voisiko sanoa varsinkin talvella.
 
Kuka hullu sinne kylmyyteen lähtee PYÖRÄLLÄ? Mikset mene autolla?
 
Kerronpa syitä miksi lähden talvella pyörällä töihin:
 
- Ei tarvitse esilämmittää autoa/viritellä ajastimia
- Ei tarvitse raaputtaa auton laseja, 100 % näkyvyys 360 astetta
- Ei tarvitse erikseen lähteä aamulenkille, aamuun herää ihan eri tavalla
- Ei tarvitse miettiä onko työpaikalla vapaita parkkipaikkoja/lämmitystolppia
- Ei tarvitse jonottaa aamuruuhkan liikennevaloissa muiden autojen kanssa 
- Ei tarvitse miettiä onko autossa tarpeeksi akkuvirtaa, pyörä lähtee kyllä "käyntiin" 
 
 
Työpaikallani on erikseen työvaatteet valmiina, en aja pyörälläni ns. farkut jalassa vaan vaihdan pyöräilyvaatteet työvaatteisiin ennen töitä. Joitakin työmatkapyöräilijöitä huomaan kesät-talvet selkeästi työvaatteet valmiiksi päälle puettuna. Tässä en näe mitään järkeä. Työmatkapyöräilyssä tulee aina hieman kuuma, jolloin työpäivä on mukavampi aloittaa kuivilla vaatteilla. Vaatteidenvaihdossa ei loppujen lopuksi mene kauaa, vaikka pukeutuminen saattaa joskus olla turhauttavaa puuhaa.


Vaatteet talvityömatkapyöräilyyn

Yli 10 vuotta talvityömatkapyöräilyä harrastaneena kerron nyt omat vinkkini pukeutumiseen:
 
- Kerrospukeutuminen, kerrospukeutuminen ja vielä kerran: kerrospukeutuminen! 
 
- Merinovillaa alimmaiseksi tai keskimmäiseksi kerrokseksi. Merinovilla on mielestäni paras tekstiili kylmille keleille. Hengittävä, lämmittävä ja nopeasti kuivuva.

- Vetoketjullinen fleece tai vastaava viimeseksi kerrokseksi ennen takkia. Fleecen jätän usein nollakeleillä pois ja käytän vain kahta ohutta pitkähihaista paitaa takin alla.

- Hengittävä pyöräilytakki. Itse käytän erittäin hengittävää kesätakkia. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta ohuehko kesätakki toimii minulle juuri talvikeleillä. Ns. kovakuoritakki on hyvä myös tietyillä keleillä, mutta hengittävyys on heikko. Tämän takia käytän enimmäkseen kesätakkia.

- Pitkävartiset talvipyöräilykengät. Ei pakolliset, mutta tuo mukavuutta kun nilkat pysyy lämpöisenä. 
 
- Talvipyöräilyhousut. Lepattavat tuulihousut tai paksut toppahousut eivät sovellu talvipyöräilyyn. Testattu on, ei toimi. Talvipyöräilyhousut on suunniteltu pyöräilyyn ja käytössä sen kyllä huomaa.

- Neopreenikankaiset hanskat tai talvirukkaset. Vaihteita ja jarruja on helpompi käyttää toppaamattomilla hanskoilla, tuntuma ohjaamoon on parempi. Kovemmilla pakkasilla käytän lämpöisiä rukkasia. Hieman hankalemmat käyttää pyöräilyssä kylläkin, mutta sormet pysyy varmasti lämpöisinä yli -10 asteen ja sitä kylmemmissä olosuhteissa.

- Irtohihat. Joskus aluspaitojen hihat ovat liian lyhkäisiä. Irtohihat poistaa ongelman ja ranteet pysyy lämpimänä.
 
- Buff-huivi. Buffia käytän kaulan suojana. Sen saa myös kätevästi korville asti jos pipo ei lämmitä tarpeeksi.
 
- Pipo. Kypärän alla pitää olla sopiva pipo. Myös buffi käy, mutta itse tykkään pitää sopivan ohutta pipoa. Tällä hetkellä käytössäni on uimalakin näköinen urheilupipo, istuu kypärän oikein hyvin.
 

 
 

Kerrospukeutuminen on siinä mielessä haastavaa, koska liian paksu vaatekerros lisää hikoilua. Joku on joskus kysynyt miksi lähden talvella pyörän selkään niin "vähillä" vaatteilla. Voisin verrata talvipyöräilyä hiihtämiseen. Kun koko kroppa pysyy koko ajan liikkeessä niin vaatteet eivät saa olla liian lämpimiä. Harvoin hiihtäneenä puen usein talven ensimmäisille hiihtolenkeille aivan liikaa vaatetta, ensimmäisen kilometrin jälkeen vaatteet onkin sitten hiestä märkinä.

Kaikillehan työmatkapyöräily ei lähtökohtaisesti sovi. LVI-asentaja tai rekkamies ei voi soittaa pomolle aamulla, että lähdenkin tästä pyörällä töihin. Monen konttori liikkuu auton mukana. Viime vuonna lisääntynyt etätyö on myös vähentänyt työmatkaliikennettä niin autolla kuin pyörällä. Suuri osa töistä tehdään kuitenkin edelleen työpaikalla ja tämän takia suosittelen talvityömatkapyöräilyä lämpimästi kaikille. Toivottavasti uusi työsuhdepolkupyörä otettaisiin mahdollisimman monessa yrityksessä pöydälle ja ihan käyttöönkin asti. 

Ensi kerralla taas lisää asiaa talvipyöräilystä, kiitos jos jaksoit tänne asti!
 
  

Kommentit

  1. Hei,

    Mielenkiintoinen blogi 👍
    Tää talvipyöräily ja vaatetus kiinnostaisi tarkemminki etenkin kenkien, housujen ja takin osalta. Ajattelin itse aloittaa työmatkapyöräilyä ja tarkoitus olisi talvellakin ajella. Onko mahdollista saada tarkempi kuvaus käyttämistäsi varustuksista ja/tai suosituksista.
    Nuo tuulihousut tosiaan eivät oikein toimi, mutta tuntuu viima purevan reisiin muissakin housuissa. Toimiiko gore-tex vai hiostaako mielestäsi liikaa? Kaikilla toki omat mieltymyksensä, mutta harva pureutuu syvemmin talvivarustukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Pitkällä viiveellä tulee vastaus :) tässä tietoja:
      - Kengät Bontrager OMW
      - Housut Pearl Izumi Winter(valmistus loppunut)
      - Takki Pearl Izumi Elite Barrier

      Gore-texiä en itse käytä pyöräilyssä, talvellakaan. Mahdollisimman hengittävä kangas toimii minulla parhaiten. Tosiaan joillakin toimii kuoritakit pyöräilyssä, mutta itse olen ollut kerrospukeutumisen kannalla jo useamman vuoden. Eri asia on se kun lähdetään aktiviteettiin, jossa kroppa ei tuota niin paljoa lämpöä/hikeä.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Pyörän tarroitus kotikonstein!