Pyörän tarroitus kotikonstein!

Pyörään kuin pyörään mielestäni kuuluvat tarrat, ne tuovat persoonallisuutta ja erottuvat massasta! En sano ettei täysin yksivärinen(ilman tarroja) pyörä olisi hieno, mutta ainakin omaan silmään tarroilla koristeltu pyörä näyttää hienommalta.

Tässä postauksessa annan omat vinkkini pyörän tarroitukseen. Et tarvitse erikoisosaamista tai erikoistyökaluja, kunnon mattopuukolla ja vakaalla kädellä pääset jo pitkälle!

Maalattuani rungon kultaiseksi kaikki yksityiskohtaiset tekstit peittyivät uuden maalin alle. SE BIKES -teksti oli aiemmin mm. emä- ja satulaputkessa, lisäksi pyörämallin teksti LAGER löytyi vaakaputkesta. Tarratekstiä suunnitellessani jätin kokonaan pois SE BIKESin ja keskityin LAGER-tekstiin. Teksti tuli kuparinvärisenä(muita samanvärisiä yksityiskohtia mukaillen) vinoputkeen liimattavaksi. Lisäksi tein muutamia pienempiä tekstejä mustalla tarralla mm. vaakaputkeen ja takakolmioon. Tein testimielessä myös kromin värisellä tarralla FASTER-tekstin mattamustaan pyörään. Mattapintainen pohja ja superkiiltävä kromitarra natsaa omasta mielestäni todella hienosti yhteen!


Tykötarpeet tarra-askarteluun: Laadukas mattopuukko, viivotin tai vatupassi, tasainen leikkausalusta, maalarinteippi, kirkas teippi, DC-Fix-tarraa(löytyy mm. K-Raudasta) tai vastaavaa. Tekstien käsittelyyn tarvitset tietokoneen, jossa on paint ja word sekä tulostimen. Photoshop ei ole välttämätön.

Työstöohje vaiheittain:

1. Kirjoita teksti isohkolla fonttikoolla Wordiin ja tulosta se paperille. Tuolloin voit kokeilla sopiiko fonttikoko vinoputkeen vai pitääkö sitä pienentää tai suurentaa. Jos sopivaa fonttia ei ole Wordissa niin niitä löytyy googlettamalla (free fonts jne.). Kun teksti on valmis, tallenna se JPG-muotoon. 

2. Valmis teksti pitää saada peilikuvaksi. Se onnistuu(ensin CTRL + A) Paintissa työkalulla "kierrä" hiiren oikeaa nappia painamalla. Sen jälkeen voit tallentaa kuvan taas JPG-muotoon.

3. Seuraavaksi tulosta peilikuvateksti joko paintissa tai wordissa paperille. Itse suosittelen wordia, koska mittasuhteet on selkeämmät paintiin verrattuna. Itse asiassa wordissa voi käyttää kuvia layereina, hieman kuten photoshopissa. Jos käytössäsi on tarrapintaista kopiopaperia sapluunan tulostukseen niin vielä parempi, normaali tulostuspaperi käy myös.

4. Tulostettu peilikuvateksti on nyt käsissäsi. Liimaa se tarra-arkin taustapuolelle, ei ns. priimapuolelle. Näin siis valmis tarra tulee runkoon oikein päin. Jossei käytössäsi ole em. tarra-pintaista kopiopaperia, käytä kirkasta teippiä sapluunan liimaamiseen. Lopullisella tarra-arkilla on nyt sapluuna/ääriviivat mitä pitkin leikata. 


 

Miksi teksti pitää olla peilikuvana? No siksi, koska pyörään liimattava tarra on vaikea irroittaa taustapaperista, jos oikein päin oleva sapluuna on sen päällä. Toki voit tuotakin kokeilla, itse sain paremman tarran peilikuvana tehtynä.

5. Leikkaa kirjaimet muotoon käyttäen apuna viivotinta ja mattopuukkoa. Itse suosin lähtökohtaisesti mahdollisimman vähän pyöreitä eli enemmän suoraviivaisia fontteja, jolloin mattopuukon käyttäminen on helpompaa. Hankalimpia kirjamia silti ovat mm. O, S, R, helpompia I, T, X jne. Voit käyttää haastavissa kohdissa saksia jos mattopuukolla työ on hankalampaa, esim. O-kirjaimen ulkoreuna on helpompi leikata saksilla vrt. mattopuukko.

6. Kirjaimet on nyt leikattu arkista, JES! Ei muuta kuin tarrat runkoon. Asettele maalarinteippi ohjauslinjaksi liimattaville kirjaimille. Kirjaintarrat tulee olla sopivalla etäisyydellä toisistaan, ei liian lähellä eikä liian kaukana. Pääset kyllä jyvälle tästä melko nopeasti.

7. Lopuksi voit halutetessasi peittää runkoon asetellut tarrat läpinäkyvällä kiveniskuteipillä. Itse laitoin läpinäkyvän teipin koko vinoputken pituudelle, jolloin se suojaa myös runkoa naarmuilta ja tekstitarrat pysyvät paremmin kiinni varsinkin kun pyörällä ajetaan monenlaisessa säässä.

8. VALMIS!

Olipas siinä askartelua kerrakseen, mutta itsetehty projekti palkitsee aina tekijäänsä! Toki tarrat voit aina tilata valmiinakin, mutta ainakin itselleni tällaiset tee se itse - jutut ovat mielenkiintoisia varsinkin jos lopputulos tyydyttää. Lisäksi tämä kultainen pyörä on ollut jo maalauksesta lähtien sellainen projekti, johon olen halunnut tehdä mahdollisimman paljon ITSE. Osiakin olen ostanut siihen käytettynä. Jo viime kesänä jännitin, että mitä jos pyörä varastetaankin(!). Onneksi näin ei käynyt(eikä toivottavasti käy tulevaisuudessakaan). Rahallinen arvo ei pyörällä ole iso, mutta siihen on uponnut lukuisia työtunteja.

Kevättä odotellessa😊



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella