Vuosi 2023 taputeltu!

 

Katseet vuodelle 2024!

Pyöräilyvuosi 2023 on antanut paljon enemmän mitä se on ottanut. Omat tavoitteeni pysyivät aika mukavasti linjassaan😊

Mitäpä uutta vuosi 2023 piti sisällään? 

Zwift

Pääsin sisäpyöräilyn ihmeelliseen maailmaan jo alkuvuodesta. Ajoin itse asiassa ihka ensimmäisen Zwift-lenkin tammikuussa. Vanhalla trainerilla olen ajanut jonkun verran jo menneinä vuosina, mutta älytrainerilla ajaminen nosti sisäpyöräilyn ihan uudelle tasolle. Virtuaalipyöräily on todella hyvä vaihtoehto kun ulkona on esim. -20 astetta pakkasta tai liian liukasta. Lisäksi sitä pystyy harrastamaan kotoa käsin eikä salille tarvitse erikseen lähteä. Seuran omat porukkalenkit toi myös oman mausteen sisäpyöräilyyn.  

 

Arkipyöräilyn uusi normaali

Aiemmassa postauksessa kerroin fixin maalausprojektista. Periaatteessa arkisessa käytössä olevan pyörän ulkonäkö ei välttämättä ole kovin oleellista, mutta onhan itse maalatulla/tuunatulla pyörällä jotenkin erityisen hienoa polkea. Omaan käyttöön yksivaihteinen pyörä sopii todella hyvin. Asun hyvin asfaltoitujen pyöräteiden varrella, joten sileärenkainen sykkeli suorastaan vaatii kuskiaan ajamaan sillä. Kauniina kesäpäivänä on todella iso kynnys lähteä töihin esim. maastopyörällä, nappularenkaisella ajaminen "liian" hyvällä alustalla ei ole minun juttuni. Silloin alle lähtee tuo yksivaihteinen ja kaljurenkainen kultafixi😍 

Ehkä vauhdinhuuma on se mikä siinä niin koukuttaa. Kerran työmatkallani ohitin 6 sähköpyöräilijää rautarunkoisella luomufixilläni ja vieläpä ilman hikipisaraa! 

Hieman hymyilytti työpaikan pihaan päästyäni.

8000 km

Pyöräilykilometrien kerääminen on harrastajalle melko koukuttavaa touhua. Alun perin oli tarkoitus ajaa 7000 km, mutta loppujen lopuksi mittariin kertyikin hieman yllättäen 8000 km. Vielä on vaikea sanoa saanko ensi vuodelle kerättyä enempää matkaa.  Fakta on se, että pyöräily vie paljon aikaa myös muulta elämältä. Jokunen vuosi sitten 2000 kilometriä vuodessa ajaneena ajattelin etten sitä enempää voisi matkaa taittaa. Siitä lähtien joka vuosi on tullut vähintään 1000 km lisää per vuosi. Jännä nähdä milloin oma raja tulee vastaan😏

Tavoitteet ovat joka tapauksessa ainakin korkealla ja hyvä niin. 

Työpaikan osallistuminen kilometrikisaan toi lisää motivaatiota pyöräilyyn. Ensi vuonna kilometrikisa starttaa talviversiolla heti ensimmäisenä päivänä tammikuuta ja kesäversio käynnistyy toukokuun puolella. Talvella kilometrien kerääminen on melkoisen raskasta puuhaa, koska jo 20 kilometrin lenkki tuulessa ja tuiskussa/huonoissa olosuhteissa vaatii kuskilta paljon. Ei ole helppoa. Kesällä saman pituinen matka täyttyy melkein huomaamatta.

Käyräsarvisella ajaminen edelleen "oma laji"

Maantiepyörään ja fixiin kertyi vuonna 2023 n. 6000 km ja loput 2000 km ajoin maastossa. Maastopyöräily kiinnostaa edelleen, mutta jos vain jompi kumpi pyöristä pitäisi jättää ajoon, valitsisin melko varmasti käyräsarvisen. Maastossa on tosin oma fiiliksensä ja tekniikkansa. Se poikkeaa tasamaa-ajosta melkoisesti ja tuo myös mukavasti vaihtelua.  

Pyöräseuratoiminta

Oma pyöräseura Ride Etelä-Pohjanmaa on aktiivinen yhteisö, jossa olin todella paljon mukana menneenä vuotena. Olin mm. ensimmäistä kautta seuran hallituksessa, jossa pystyy vaikuttamaan omalta osalta tiettyihin asioihin. Hallitustyö on toki aikaa vievää ja ajatustyötä vaativaa. Olin lisäksi mukana pyöräseuran junnutreeneissä, joissa uuden sukupolven pyöräilijät pääsevät tutustumaan lajiin. Oli hienoa seurata kehittyviä nuoria, joita laji oikeasti kiinnostaa.

Vuosi 2024?

Vaikea sanoa vielä tarkasti mitä uusi vuosi pitää sisällään. Ainakin pyrin ajamaan ensimmäisen maantielenkin heti kun se on mahdollista, jo lumien aikaan ehkä jopa maaliskuun puolella. Elämäni pisin matka pyörällä(300 km) tuli ajettua vuonna 2021 ja 400 kilometrin reissu on ollut mielessä sen jälkeen. Tuo "ultramatka" on jo suunnittelussa, saa nähdä olisiko sellaiselle saumaa kesälle 2024, olisihan sellainen aika siistiä viedä maaliin. Veikkaan ettei se jäisi ainakaan omasta fyysisestä kunnostani kiinni.

Joka tapauksessa suunnitelmia on hyvä olla jo tässä kylmän talven aikana vaikkei ne välttämättä toteutuisikaan. Johonkin isoon pyörätapahtumaan olisi hieno myös osallistua esim. Saimaa Cycling Tour tai Pirkan Pyöräily. 

Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti. Pakko myöntää ettei blogikirjoittamiselle ole oikein ollut aikaa tänä vuonna verrattuna esim. viime vuoteen. Yritän silti kirjoitella mahdollisimman paljon. 

Instagram-tililläni @kahjofillaristi löytyy sen sijaan enemmän päivityksiä mm. viime kesän reissuiltani.

Hyvää joulua ja pyöräilyn täyteistä uutta vuotta juuri sinulle! 

Pidetäänpä ketjut kireällä😉


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyörän tarroitus kotikonstein!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella