Uusi pyörä!

NBD!

Keskellä kylmintä talvea on aina hyvä miettiä kalustopäivityksiä. Itselleni oli tarvetta tulevalle kaudelle helppohoitoiselle fixi- tai sinkulapyörälle jokapäiväiseen kulkemiseen. Fillaritorissa ei näkynyt potentiaalisia pyöriä, mutta tori.fi:ssä silmiini osui mukavan näköinen punainen fixipyörä.
 
Pyörä sijaitsi vajaan 200 kilometrin päässä Tampereella. Sattuipa onneksi olemaan muutakin asiaa sinne suuntaan niin sovin myyjän kanssa treffit Ylöjärvelle. Pakkasta oli sen verran paljon etten koeajanut pyörää vaan tsekkasin kunnon pintapuolisesti ja kaupat tuli tehtyä👍

Tässä hieman speksejä.

SE Bikes Lager

Runko: Hi-ten teräs 55 cm
Haarukka: Hi-ten teräs
Kiekot: Alumiini extra high profile double wall
Voimansiirto: eturatas 46-hampainen ja takaratas 17-hampainen.
Jarrulänget: Promax dual pivot caliber quick release -mekanismilla
Jarrukahvat: Winzip WL-207A
Ohjaustanko: "Bullhorn" 400 mm, 25.4 mm
Stemmi: 90 mm 7 °, 25.4 mm
Renkaat: Continental GP4000 S2, 25 mm
Polkimet: Shimano SPD -lukkopoljin
Paino 11,92 kg
 









Olen melkoinen keltanokka tämän tyyppisten pyörien kanssa, mutta huomasin jo pyörää noutaessani mm. ihan ok-kuntoiset renkaat ja polkimet, jotka oli ehkä vaihdettu hiljattain tai ainakin olleet suht vähällä ajolla. Takakiekkoa kääntämällä voimansiirto muuttuu fixistä vapaarattaiseksi. Ketjut olivat kuluneet, joten niitä uusiin vaihtaessani laitoin Lagerin fixi-moodiin. Olen ymmärtänyt, että fixipyörät ovat yleensä rautarunkoisia niin kuin tämäkin. Noin 12-kiloisena pyörä tuntuu raskaalta, mutta yleispyöränä painolla ei juuri ole merkitystä. Bull horn-ohjaustanko on yllättävän ergonominen, joskus saatan silti vaihtaa sen maantietyyppiseen droppi-tankoon.
 
Otin maantiepyöräni trainerista pois ainakin toistaiseksi. Nastattomilla 32-millisillä gravel-renkailla pysyy talvisella pyörätiellä pystyssä ihan hyvin kunhan ei liikaa kallistele pyörää. Kun pääkallokelit tulevat niin pitää ottaa sitten nastallinen maastopyörä alle. Traineri siis vapautui tälle uudelle pyörälle käyttöön. Nyt voin ajaa Lagerilla kuntolenkkejä sisätiloissa ennen lumien sulamista, 25-millisillä "slikseillä" ei taida olla asiaa pihalle tällä hetkellä, edes testilenkille!

Ensimmäinen ajo trainerilla oli hieman outo. Vaikka koko treenin ajan tiesin ettei pyörässä ole vapaaratasta silti se meinasi unohtua😲 Voisiko johtua siitä, että käytännössä koko 2000-luvun olen ajanut vain vapaarattailla varustetuilla pyörillä ja kroppa on tottunut liikaa sellaisella ajamiseen? Ehkä näin. 
 
Joka tapauksessa fixipyöräily vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta! En malttaisi millään odottaa kevääseen asti, kunpa pääsisi jo nyt ulkoiluttamaan Lageria😊



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella