Pyörien säilytys, miten?

Miten säilyttää pyörää silloin kun sillä ei ajeta? 

Varastoimiseen löytyy markkinoilta montaa erilaista ratkaisua. Itselläni kului paljon aikaa ennen kuin löysin sopivan säilytystavan. Miksi pyörä pitää ylipäätään ripustaa jonnekin? Eikö riittäisi, että se nojaisi vain seinää vasten?

Tätä säilytystapaa monet pyöräilijät varmasti käyttävät ja tein sitä itsekin tähän päivään asti. Huomasin kuitenkin pitkällä aikavälillä muutaman turhauttavan asian:

- Pyörä kaatuu helposti jos osut siihen vahingossa.

- Pyörä on hankala ottaa käyttöön muiden pyörien takaa ja saattaa kaataa siinä samalla muitakin pyöriä.

- Pyörä vie lattialta/säilytystilasta enemmän tilaa kun se ei ole "jossakin" kiinni.

Toisaalta pyörä on helppo ottaa seinän vierustalta ajoon eikä sitä tarvitse nostella mihinkään, ei siis pelkkiä huonoja puolia.

Ns. lihakoukussa on todella hyvä säilyttää pyörää. Koukku ruuvataan kattoon ja pyörän etu- tai takapyörä nostetaan siihen. Kunhan sisäkaton korkeus on sopiva niin lihakoukku on todella helppo asentaa. Jos taas katto on korkeammalla niin kyseinen koukku ei oikein ole hyvä ratkaisu, koska pyörä pitäisi nostaa turhan korkealle. Matalemman sisäkorkeuden omaaviin varastoihin oikein hyvä. Itse asiassa lihakoukkua minulla onkin jopa 4 kappaletta, mutta ne eivät sovellu nykyiseen varastooni.

Eturenkaaseen kiinnittyvästä seinäkoukusta on myös hyviä kokemuksia. Saman kokoisia pyöriä saa varastoitua 2 metrin matkalle useammankin. Tämän tyylinen koukku ja pedaalikiinnikekoukku itse asiassa olivat molemmat loppuviivoille asti varmoja vaihtoehtoja pyörävarastointiini. Eturenkaasta kiinnittyvästä mallista koukkua on mielestäni hieman vaivalloisempi käyttää verrattuna pedaaliversioon. Pyörä pitää nostaa suoraan ylöspäin tangosta käsin. Raskaampia pyöriä tuollaiseen koukkuun on hieman työläämpää nostella/ottaa alas.

Kaikkia kolmea koukkumallia kokeilleena päädyin ehdottomasti pedaalikiinnitteiseen koukkuun. Tässä perustelut:

- Helppo asentaa kipsilevyseinään kunhan koolaukset löytyy. Kiviseinäänkin varmasti onnistuu, sen asennukseen tarvitsee toki iskuporakoneen.

- Poljinkoukku on halpa ja yksinkertainen, alle 10 € per teline.

- Koukku ei ole kosketuksissa kiekkoihin eikä oikeinkäytettynä mielestäni naarmuta kampea tai poljinta.

- On pienikokoinen joten kun pyörä ei ole koukussa kiinni niin itse teline ei ole häiritsevän näköinen .

- Koukun voi asentaa korkealle tai matalalle, itse asensin painavat maasturit alas ja kevyempien koukut ylös 2 metriin maantiepyörille.

- Kun pyörä on koukussa niin varastoon jää enemmän lattiapinta-alaa, verrattuna eturenkaasta kiinnitettyyn versioon

Jonkun aikaa poljinkiinnitteistä pyörävarastointia käyttäneenä olen huomannut, että lattialla on nyt huomattavasti enemmän tilaa puuhastelulle. Minun tapauksessa pyöriä löytyy neljä kappaletta ja useinmiten vain yhdellä ajetaan kerrallaan. Keväisin toki pyöräkuume nousee ja tällä hetkellä on vaikea sanoa mistä viides pyörä löytäisi paikkansa jos sellainen talouteen tulisi. 

active imagePyörätallin vierestä löytyy toki myös toinen tila pyörille, jossa säilötään mm. lasten pyörät. Mikään pyörä ei ole säilytyksessä taivasalla. Bilteman muoviteline soveltuu tuohon tilaan hyvin ja maksaa alle 5 euroa kappale. Tuon mallisen telineen rajoite on se ettei siihen mahdu yli 2,3-tuumainen rengas, ne ei siis oikein sovellu omille pyörilleni.

Toivottavasti sait hyviä vinkkejä tästä kirjoituksesta pyörien säilytykseen 😊



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyörän tarroitus kotikonstein!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella