Talvikilometrikisa 2022



Kevättä kohti, maaliskuu maata näyttää!

Kilometrien keräily pyöräilyssä on itselleni koukuttavaa touhua, varmasti myös monelle muullekin kammenpyörittäjälle. Varsinkin maantiepuolen matkoja on mukava kerryttää. Maastossa ei kilometrejä kerry niin paljon, mutta kertyypä kuitenkin.

Jos joku motivoi pyöräilijää vielä hieman enemmän niin se on mielestäni valtakunnallinen 59 päivän kilometrikisa. Ryhdyin ensimmäistä kertaa toissa vuonna(2020) kirjaamaan ajettuja matkojani kilometrikisan nettisivuille. Osallistuin tuolloin myös talvikilometrikisaan. Kilometrikisaan voi kerryttää matkoja esim. paikallisen pyöräseuran jäsenenä tai vaikka työporukan joukkueella. Vain ulkona poljetut kilometrit lasketaan eli sisäpyöräilystä ei ole hyötyä tässä haasteessa muuta kuin kunnon kohottajana. Sarjoja on monenlaisia mm. piensarja, suursarja ja tehosarja. Sähköpyörällä poljetut matkat lasketaan myös. Lisäksi mm. Suomen Punaisen ristin ketjureaktiolla kerätään varoja avustustöihin.

Viime talven kilometrikisassa tulokseni jäi 336,5 kilometriin, tänä vuonna pääsin hieman pidemmälle nimittäin mittariin kertyi 500 km. Menneen kauden kilometrikisassa(ns. kesäkilometrikisa) sain kerättyä yhteensä 3839,7 kilometriä aikavälillä 22.5-22.9.2021. Ajopäiviä oli 111 kpl 145:stä. Vuonna 2020 poljin 2820,8 kilometriä eli yli 1000 km pidempi. Saas nähdä kuinka hyvin tänä vuonna kilometrejä kertyy, yli 4000 km olisi ainakin tavoite.

Pyörällä kilometrejä kerätessäni välillä tulee mieleen oliko järkeä esim. lähteä paukkupakkasilla tai pääkallokeleillä pyörän päälle? Itselläni ei tosin ole korkea kynnys ajaa pyörää vuoden ympäri, tarkemmin ajateltuna ajan pyörällä lähes päivittäin. Huonoihin keleihin ja muihin tekijöihin olen tottunut ja vaikkei se aina pyöräilyä parhaimmillaan olekaan. Loppujen lopuksi se ei tarvitse isoja ponnistuksia. Kahden auton taloudessa toista autoa tulee ajettua välillä harvoin, erityisesti lämpiminä kausina. Viime kesänä itse asiassa laitoin kakkosauton muutamaksi kuukaudeksi seisontavakuutukseen. Lopputuloksena säästö ei ollut euroissa mielestäni iso, mutta pyöräilykilometrejä tuli varmasti normaalia enemmän enkä voinut tekosyynä käyttää kakkosautoa hieman pidempiin(n. 7-10 km) siirtymiin, jotka oli silti täysin ajettavissa pyörällä. Asenne ratkaisee.

Rospuuttokelien jälkeen alkaa kesäkilometrikisa 1.5.2022. Vajaat pari kuukautta olisi siis aikaa valmistautua seuraavaan kilometrikeräilyyn. Peruskuntoa olen koko talven pitänyt yllä erilaisilla lenkeillä, pituudet ovat vaihdelleet 10 kilometristä 100 kilometriin. Jo maaliskuun puolella olisi tarkoitus korkata maantiekausi. Olosuhteet eivät ole varmasti parhaimmat, mutta tiedän jo valmiiksi motiviaation olevan valmiiksi nousussa kunhan saan alle kapearenkaisen pyörän!

Lämpimiä ajokelejä odotellessa😎




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella