Pyöräilykausi 2021 taputeltu!

Niin se pyöräilykesä 2021 oli ja meni. Päällimäisenä mieleen jäi poikkeuksellisen kuiva ja pitkien helteiden heinäkuu. Elo-syyskuussa oli huomattavasti sateisempaa. Kohokohtana itselleni pitää nostaa Kuopion reissu, joka oli pisin tähän asti polkemista matkoistani. 

Yhteenvetona kausi 2021

- Tänä vuonna kilometritavoite 5000 täyttyi juuri ja juuri lokakuun puolella, viime vuonna tavoite oli 1000 km vähemmän. 

- Yli 300 kilometrin reissua en aiemmin tehnyt, edellinen vuodelta 2020 on 245 km.

- Kilometrikisassa tuli myös edistystä: poljin määräaikaan mennessä 3839,7 km, viiime vuonna luvuksi jäi 2820,8 km.

- Kalustopuolelta päivitystä tuli sen verran, että alumiinirunkoinen käyräsarvinen vaihtui hiilikuituiseen(tosin jo 2020 syksyllä). Nykyisessä pyörässäni on tällä hetkellä juuri ominaisuudet mitä maantiepyöräilyyn ja graveliin tarvitsen.

- Myös muita kalustopuolen päivityksiä tuli tehtyä mm. kiekot, mittaristo, yms.


Mitä sitten on odotettavissa pyöräkaudelle 2022? 

Siinäpä hyvä kysymys. Luulen talvella nälän kasvavan kun asfaltille ei pääse ajamaan. On tullut vuosi vuodelta todettua, että maantiepyöräily on edelleen itselleni koukuttavampi laji kuin maastopyöräily. Kuluneen kauden aikana silti maastopyöräily on silti houkuttanut enemmän kuin aiemmin vaikkei maastokilometrejä ole niin paljon kertynytkään. Odotan innolla jo nyt vuoden 2022 pyöräilyjä. Se että onko joku tietty kilometritavoite kiikarissa tai reissu, en osaa vielä sanoa. 

Poikkeusolojen aikana pyöräily on kasvattanut suosiotaan entisestään. Pyörien saatavuusongelmat ja kova kysyntä tietyissä malleissa on edelleen ajankohtainen. Ehkä vuoden 2022 puolella tilanne normalisoituu? Saa nähdä. Sen olen ainakin nähnyt, että jos kuluneelle kaudelle on halunnut tietyn pyörän on varmasti saanut odotella. Vaihtoehtona on ollut käytetty tai jonkun muun mallin pyörä. 

Sen uskallan tässä vaiheessa luvata, että kilometrien kerääminen ei vähene vuodelle 2022. Pakko ainakin yrittää nokittaa vuoden 2021 kilometrit seuraavalle kaudelle. Yllättävän moni tuttuni, joka ei harrasta pyöräilyä, on usein kiinnostunut kilometritavoitteistani. Onhan 5000 kilometriä iso määrä, mutta kun vertaan sitä esim. 10.000 kilometrin polkijaan niin 5000 tuntuu hyvin vaatimattomalta.

Kun asfalttikausi päättyy niin ainakin itselläni tulee talvipyöräily tilalle. Olen kirjoittanut aikaisemminkin talvipyöräilyn hienoudesta. Edes monia aktiivipyöräilijöitä ei talvipyöräily kiinnosta, itse pidän sitä luonnollisena jatkeena "virallisen" pyöräilykauden päälle. Ehkä myös siksi, että ulkona liikkuminen on itselleni entistä enemmän mielekkäämpää sisätiloissa vietetyn työpäivän päätteeksi. Kuntosaliurheilusta en yksinkertaisesti saa samaa fiilistä ulkoliikuntaan verrattuna.

Lopuksi pakko tunnustaa etten ole päässyt kirjottamaan blogia tai edes pyöräilemään loppukaudesta niin useasti kun olisin tahtonut. Syksy on ollut kiireistä aikaa muun elämän kanssa. Kun saan tilanteen rauhoittumaan aion ehdottomasti kirjoitella(ja tietysti pyöräillä!) enemmän. Kun pyöräilykilometrejäkin on näin loppukauden tapaan on muutenkin kertynyt vähemmän, on myös pyöränrassailua ollut vähemmän. Rassailua on tietyllä tapaa ollut hieman ikävä. En varmasti ole ainoa pyöräilijä, joka tykkää huoltaa pyörää. 

Nyt niitä talvipyöräilyvaatteita etsimään!

Pyöräilemisiin!








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Pyöräilyreppusuositukset!

Pyörän tarroitus kotikonstein!