Uudet kiekot: Bontrager Aeolus Elite

Tässä lajissa nälkä kasvaa syödessä. Olen jo pidemmän aikaa etsinyt sopivia kiekkoja maantiepyörääni. Miksi? Monet sanovat että tärkein päivitys pyörään ovat uudet kiekot. Vaikka pyörässäni on jo ennestään kevyehköt kiekot, ne ovat enemmän omiaan cyclocrossiin ja graveliin. Pidän niitä ns. "kiipeämiskiekkoina" koska aerodynaamista etua ei maantiellä 24-milliä korkealla kiekolla juuri ole. Tarvitsenko aerodynaamista kiekkoja, onko ne pakolliset maantiepyöräilyyn? Ei todellakaan. Harrastepyöräilijänä pärjäisin hyvin matalaprofiilikiekoillakin, mutta nyt halusin vaihtelua ja kaiken lisäksi tarkoitukseni oli vielä pitää vanhat kiekot gravel-käytössä(karkeammilla renkailla). Tällöin pystyn ajamaan sekä asfaltilla että hiekkatiellä. Samalla pyörällä eri alustoilla, mutta eri kiekoilla.

Käytettyjä kiekkoja olen metsästänyt mm. fillaritorin ja tori.fi:n sivuilta. Valitettavasti  oikeanlaisia ei ole vain tullut vastaan. Pyörässäni on sekä levyjarrut että läpiakselit. Nuo ominaisuudet rajaavat reilusti käytettyjen kiekkojen tarjontaa. Juuri kun satuin löytämään kiinnostavat kiekot, ne olivat joko palajarrulliset- tai pikalinkulliset. Myös tuubikiekkoija oli tarjolla, mutta etsinnässäni oli nimen omaan clincher eli avokiekot.

Monesti kun käytettyä ei löydy on "pakko" alkaa etsimään uutta. 

Vaatimukset clincher-hiilikuitukiekkosetille olivat nämä: 

  • profiili 35-50 mm
  • axle thru eli läpiakseli
  • levyjarrulle yhteensopiva
  • hinta max 1000 €
  • tubeless ready

Paikallisessa pyöräseurassani ainakin yhdellä kuskilla on Ican-kiekot. Ican valmistaa edullisia hiilikuitukiekkoja, jotka on valmistettu Kiinassa. Icanin nettisivut ovat erittäin selkeät ja varasto löytyy euroopasta eli toimitusaika olisi suht lyhyt. Erittäin paljon kehuja Ican-kiekoille oli antanut youtubessa mm. pyöräilijä nimeltä John Knowles Yhdysvalloista. Kyseinen kaveri ei kuulemma ole mitenkään Icanin sponsoroima, tykkää vain ko. kiekoista todella paljon. Hinnat esim. 50-milliselle kiekolle oli nettisivujen mukaan 500 euron luokkaa. Yllättävän edulliset muiden valmistajien vastaaviin siis. 

Pakko myöntää, että Ican-kiekkojen ostaminen oli erittäin lähellä. Kiekot oli käytännössä jo ostoskorissa yhdessä vaiheessa. Kuinka sitten kävikään? Luin Icanin nettisivuilta ettei osa tuotteista ei ollutkaan saatavilla euroopan varastossa vaan Kiinassa. Tämä olisi tiennyt pitkän toimitusajan ja halusin ehdottomasti ajaa loppukauden uusilla kiekoilla(jos mahdollista).

Bike24-sivuston laajasta tarjonnasta yritin etsiä sopivia kiekkoja. Olen tilannut kyseisestä nettikaupasta aiemminkin tavaraa ja kokemukset ovat vain positiivisia. Pieni ongelma mielestäni sivustolla on se, että valikoima on niin iso etten aina löydä monen filtteröinninkään jälkeen sitä mitä olen etsimässä. Useamman haun jälkeen löysin sivustolta Bontrager-kiekkoja. Itse asiassa Specializen Roval-kiekotkin olivat mietinnässä, mutta niiden hinnat lähtevät yli 1000 eurosta. Yli budjetin siis. Bontragerin Aeolus mallistossa löytyy valinnan varaa mm. Comp, Elite, Pro ja XXX ja RSL. Kiinnostuin Elite 50 mm kiekoista sopivan hinnan takia. Settihinta kahdelle oli kalliimpi, mutta yksittäin tilattuna yllättäen halvempi. Mitäpä siinä enempää miettimään. Päätin pistää kiekot tilaukseen.

Voi sitä ilon ja onnen päivää!
 
Litkutus sujui ilman harmaita hiuksia. Kerrankin.
Kiekot tulivat kotiinkuljetettuna kotiovelleni reilussa viikossa. Lisäksi samasta paikasta tilaamani jarrulevyt ja uusi 11-28t kasetti tulivat hieman erikoisesti erikseen postiin noudettavaksi(?). Ainoat osat mitä en tajunnut tilata samalla oli jarrulevyn center lock-mutterit, jotka eivät tulleet Sram-jarrulevyjen mukana. Onneksi paikallisesta pyöräliikkeestä mutterit olivat hyllytavaraa ja pääsin heti asentelemaan renkaita vanteelle. En tohtinut loppukaudeksi ostaa uusia ulkorenkaita, koska kesän ajetuissa 28-millisissä Continentalin GP5000:ssa oli vielä hyvin pintaa(ainakin eturenkaassa). Uusissa kiekoissa oli mukana perinteinen vannenauha ja tubeless-yhteensopiva muovinauha eli "TLR Rim Strip". Totta kai piti testata onnistuuko tubeless vaikkei maastopyöräni sisärenkaaton asennus mennyt aiemmin kuin Strömsössä. GP 5000:n vanteelle saanti vaati lähes väkivaltaista otetta, mutta pienellä äherryksellä sain kuin sainkin sen tehtyä. Kun renkaat olivat vanteella pitikin heti kokeilla nouseeko rengas vanteelle. Ihmetys oli suuri: ei mitään ongelmia. Seuraavaksi 40 millilitraa litkua per rengas ja valmista tuli!

 

Bontrager Aeolus elite 50


Nyt olen ajanut uusilla kiekoillani yli 400 kilometriä ja mielestäni päivitys oli ihan paikallaan. Elitet eivät ole ne markkinoiden kevyimmät, mutta hinta-laatusuhde on kohdillaan alle 1000 euron kiekoiksi. Jotkut sanovat 50-millisiä kiekkoja tuuliherkiksi. Itse en huomannut kovin isoa eroa verrattuna 24-milliseen. Kun pyörän saa reippaaseen 30 kilometrin keskinopeuteen niin kiekot jotenkin "rullaa" vähemmällä vaivalla. Ero ei-aero kiekkoon on toki hyvin pieni. Pitää muistaa että yli 80 prosenttia pyöräilijän ilmanvastuksesta tulee pyöräilijän kropasta, kiekoilla on siis loppujen lopuksi melko pieni osuus liittyen ilmanvastukseen. Ajotuntumaltaan kiekot tuntuvat mukavan jämäkiltä eikä laatuongelmiakaan ole ilmennyt. Tuotteella on elinikäinen takuu ja sen lisäksi vielä 2 vuoden carbon care takuu. 

Toivottavasti pääsen vielä monelle lenkille näiden kiekkojen kanssa tämän vuoden puolella. Vaikkei syksyn sateissa huvita ihan joka päivä lähteä tien päälle, on ajokautta vielä jäljellä vielä pitkälle lokakuuhun saakka😊



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sports Tracker vs. Strava, kumpi on parempi?

Uusi mittari: Garmin Edge 530

Raul Hellbergin maailmanennätykset Seinäjoella